[Jedná se o VZOROVÉ znění zásad zpracování osobních údajů, před použitím je třeba podmínky přizpůsobit vlastnímu použití]

[Tento dokument slouží pouze jako vzor pro obec k tomu, jak plnit povinnost stanovenou dle § 5 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů v souladu s přílohou č. 1 vyhlášky č. 442/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, kterou se stanoví struktura informací zveřejňovaných o povinném subjektu způsobem umožňujícím dálkový přístup.]

[Uvedené informace lze nahradit funkčním internetovým odkazem například na stránky obce, které požadované informace obsahují.]

[Na zachování struktury zveřejňovaných informací v souladu s přílohou č. 1 výše uvedené vyhlášky je třeba trvat. V případě, že obec informací, která má být uvedena, nedisponuje (neeviduje, informaci nemá), uvede do této části sdělení o absenci této informace (viz např. body 15.2 a 16.2 této struktury).]

zdroj:  https://www.mvcr.cz/odk2/clanek/metodicke-materialy-k-zakonnym-zmocnenim.aspx?q=Y2hudW09Mw%3D%3D

POVINNĚ ZVEŘEJŇOVANÉ INFORMACE

Povinně zveřejňované informace dle zákona č. 106/99 Sb., § 5, odst. 1 a 2, struktura dle vyhlášky č. 442/2006 Sb.

1. Oficiální název

[Oficiální název obce]

2. Důvod a způsob založení

Obec [oficiální název obce] jako základní územně samosprávný celek je založena na základě ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů, jako základní územně samosprávný celek dle čl. 99 tohoto právního předpisu.

Základním právním předpisem pro činnost obcí je zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) ve znění pozdějších předpisů.

Nadřízeným správním orgánem v přenesené působnosti jsou příslušné správní úřady dle dané agendy. 

V samostatné působnosti je dozorovým, kontrolním a metodickým orgánem Ministerstvo vnitra ČR.

3. Organizační struktura

  • Starosta obce
  • Místostarosta obce
  • Zastupitelstvo obce – 15 členů
    • Kontrolní výbor – 3 členové
    • Finanční výbor – 3 členové
  • Rada obce – 5 členů
    • Komise pro kulturu a kulturní akce
    • Komise pro územní plán
  • Obecní úřad
    • Kancelář tajemníka
    • Odbor finanční
    • Odbor majetku a investic
    • Odbor životního prostředí
  • Příspěvkové organizace zřizované obcí
    • Obecní knihovna
    • Mateřská škola
    • Základní škola
    • Technické služby obce

Konkrétní zastoupení naleznete na webových stránkách obce v sekci [cesta nebo odkaz na organizační strukturu na webu]

4. Kontaktní spojení

4.1 Kontaktní poštovní adresa

[Oficiální název obce
Ulice č.p.
Město
123 45]

4.2 Adresa úřadovny pro osobní návštěvu

[Oficiální název obce
Ulice č.p.
Město]

4.3 Úřední hodiny

[například:
Pondělí 8:00 - 16:30
Úterý 8:00 - 13:30 
Středa 8:00 - 16:30
Čtvrtek 8:00 - 13:30]

4.4 Telefonní čísla

[ například:
Obecní úřad +420 123 456 789
Starosta +420 123 456 789
Místostarosta +420 123 456 789
Odbor finanční +420 123 456 789
Odbor majetku a investic +420 123 456 789
Odbor životního prostředí +420 123 456 789]

4.5 Čísla faxu

  • [Obec nemá fax]

4.6 Adresa internetové stránky

  • Web: [www.oficialni-web-obce.cz]

4.7 Adresa e-podatelny

    Elektronická podání v digitální podobě lze učinit těmito způsoby:

    • prostřednictvím datové schránky: [id datové schránky]
    • zasláním e-mailové zprávy na adresu elektronické podatelny [e-mailová adresa e-podatelny]
    • osobním doručením technického nosiče dat, na kterém je uloženo doručované elektronické podání.
    • odesláním formuláře e-podatelny na webových stránkách obce: [adresa formuláře]

    Všeobecná pravidla elektronického podání:

    1. Podle ustanovení § 40 odst. 3 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, je písemný právní úkon platný, je-li podepsán jednající osobou; činí-li právní úkon více osob, nemusí být jejich podpisy na téže listině, ledaže právní předpis stanoví jinak. Pokud je právní úkon učiněn elektronickými prostředky, může být podepsán elektronicky za podmínek stanovených zákonem č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů. V případě, že podání podává orgán veřejné moci, a to z důvodů vylučujících jinak závazné užití informačního systému datových schránek, je povinen podání opatřit výlučně zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb („uznávaný elektronický podpis").

    2. Pokud je podání učiněno prostřednictvím informačního systému datových schránek a je učiněno fyzickou osobou, pro niž byla datová schránka zřízena, podnikající fyzickou osobou, pro niž byla datová schránka zřízena, statutárním orgánem právnické osoby, členem statutárního orgánu právnické osoby nebo vedoucím organizační složky podniku zahraniční právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku, jednající za právnickou osobu, pro niž byla datová schránka zřízena, nebo jimi pověřenou osobou, má podání stejné účinky jako úkon učiněný písemně a podepsaný, ledaže jiný právní předpis nebo vnitřní předpis požaduje společný úkon více z uvedených osob, tedy podpis příslušné osoby je nahrazen autentizací provedenou uvedeným informačním systémem (§ 18 odst. 2 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů).

    3. Pokud by ministerstvu bylo doručeno elektronické podání, které by nebylo opatřeno elektronickým podpisem podle výše uvedených pravidel, bude odesílatel podle posouzení povahy podání zpravidla vyzván, aby nedostatky podání odstranil, tedy aby k podání připojil svůj elektronický podpis.

    Technické parametry přijímaných datových zpráv:

    1. Datové zprávy jsou přijímány ve formátech:

    *.doc nebo *.docx (dokument Microsoft Word 97 a vyšší)
    *.xls nebo *.xlsx (dokument Microsoft Excel 97 a vyšší)
    *.ppt nebo *.pptx (dokument Microsoft Powerpoint 97 a vyšší)
    *.odt (dokument OpenOffice Writer)
    *.ods (dokument OpenOffice Calc)
    *.odp (dokument OpenOffice Impress)
    *.rtf (textový standard RTF-DCA)
    *.txt (prostý text)
    *.pdf (dokument Adobe Acrobat)
    *.zip nebo *.rar (komprimovaný dokument)
    *.jpg, *.jpeg, *.tif, *.gif (grafický formát)

    2. Maximální velikost datové zprávy:

    Podle § 5 vyhlášky č. 194/2009 Sb. je maximální velikost datové zprávy dodávané do datové schránky 10 MB.

    3. Kontrola datové zprávy:

    Datová zpráva nesmí obsahovat škodlivý kód, který může poškodit informační systém datových schránek, údaj v něm obsažený nebo výpočetní techniku držitele datové schránky; na základě § 7 vyhlášky č. 194/20098 Sb. takovou datovou zprávu správce informačního systému datových schránek nepřijme k odeslání, stejně jako datovou zprávu, která není vytvořena v přípustném datovém formátu nebo která převyšuje svou velikost maximální stanovenou velikost.

    Potvrzení o přijetí a doručení elektronického podání:

    Doručení datové zprávy se potvrzuje odesilateli neprodleně zasláním datové zprávy, pokud je orgán veřejné moci schopen z přijaté datové zprávy zjistit elektronickou adresu odesilatele. Součástí zprávy o potvrzení doručení je

    a) uznávaný elektronický podpis oprávněného zaměstnance orgánu veřejné moci nebo uznávaná elektronická značka orgánu veřejné moci, 
    b) datum a čas s uvedením hodiny, minuty a sekundy, kdy byla datová zpráva doručena, a 
    c) charakteristika doručené datové zprávy umožňující její identifikaci.

    Postup v případě zjištění škodlivého softwaru u přijaté datové zprávy:

    Pokud byl u datové zprávy zjištěn škodlivý software, není tato zpráva zpracována. Je-li možné z přijaté datové zprávy zjistit elektronickou adresu odesilatele, je na tuto adresu zasláno sdělení o zjištění škodlivého softwaru.

    4.8 ID datové schránky

    [ID datové schránky obce]

    4.9 Další elektronické adresy

    [Obec další elektronické adresy nemá]

    5. Případné platby lze poukázat

    Číslo účtu: [123456789/0000]

    [Platby v hotovosti lze uhradit na pokladně obecního úřadu v úředních hodinách.]

    [*Případně uveďte další údaje, například specifický symbol, variabilní symboly pro určité druhy platby atp.]

    6. IČ

    [IČO obce]

    7. DIČ

    [Obec není plátcem DPH]

    8. Dokumenty

    8.1 Seznamy hlavních dokumentů

    • [Územní plán obce
    • Rozpočtový výhled obce
    • Povodňový plán
    • Program rozvoje obce
    • Zpráva o přezkoumání hospodaření obce]

    [*Případně odkazy na dokumenty/do složky umístěné na webových stránkách obce.]

    8.2 Rozpočet

    Rozpočet obce včetně rozpočtových opatření jsou k nahlédnutí na webových stránkách v sekci [cesta nebo odkaz do rozpočtu obce].

    [*Případně vypsat seznam dokumentů s rozpočtem a odkazem na dokumenty]

    9. Žádosti o informace

    1. Osobní podání: na Obecním úřadě v úředních dnech a hodinách
    2. Telefonické podání: pevná linka - [Telefonní číslo obce]
    3. Není-li žadateli na ústně (osobně či telefonicky) podanou žádost informace poskytnuta nebo nepovažuje-li žadatel informaci takto poskytnutou za dostačující, je třeba podat žádost písemně
    4. Písemnou žádost můžete poslat elektronicky na adresu[e-mailová adresa obce], datovou schránkou [ID datové schránky], nebo poštou na adresu [úplná adresa obecního úřadu]

    Ze žádosti by měly být patrné tyto informace o žadateli:

    jméno, příjmení, datum narození, adresa místa trvalého pobytu.

    Neobsahuje-li žádost tyto údaje a zároveň jsou údaje potřeba k vyřízení žádosti o informaci, žádost se poté odloží a do sedmi dnů se žadateli zasílá výzva k doplnění informací

    10. Příjem žádostí a dalších podání

    Osobní podání: na Obecním úřadě v úředních dnech a hodinách

    Telefonické podání: pevná linka - [telefonní číslo obecního úřadu]

    poštou na adresu [úplná adresa obecního úřadu]

    Elektronicky na e-mail: [e-mailová adresa obecního úřadu](v žádosti nemusí být aplikován elektronický podpis)
    Elektronicky datovou schránkou: [ID datové schránky].

    V případě, že je žádost podána písemně (včetně žádosti podané elektronickou poštou), musí splňovat minimálně tyto náležitosti:

    • komu je žádost určena,
    • jaká konkrétní informace je požadována,
    • kdo žádost podává.

    Ostatní žádosti a podání se přijímají rovněž na obecním úřadě v úředních hodinách.

    Lhůty pro vyřízení žádosti

    Poskytnutí požadované informace od přijetí podání nebo upřesnění žádosti 
    - do 15 dní s možností prodloužení na 25 dní. Prodloužení lhůty je možné pouze ze závažných důvodů s tím, že žadatel je o prodloužení lhůty informován (§ 14 odst. 5, § 20 odst. 3 zákona).

    Nevztahují-li se požadované informace k působnosti obecního úřadu či obce jako právnické osoby, žádost je odložena a tato skutečnost žadateli sdělena (§ 14 odst. 3 písm. b) zákona) - do 3 dnů od odložení.

    Je-li žádost nesrozumitelná nebo formulovaná příliš obecně, je žadatel vyzván k jejímu upřesnění (§ 14 odst. 3 písm. a) zákona) - do 7 dnů od podání.

    Podání odvolání žadatelem po obdržení rozhodnutí o odmítnutí informace nebo po marném uplynutí lhůty pro vyřízení žádosti (§ 16, odst. 2 zákona) - do 15 dnů.

    Rozhodnutí odvolacího orgánu od předložení odvolání povinným subjektem - do 15 dnů.

    Upřesnění nesrozumitelné nebo obecně formulované žádosti na výzvu obecního úřadu (§ 14, odst. 3, písm.a zákona) - do 30 dnů od doručení výzvy.

    11. Opravné prostředky

    Způsob odvolání a jeho obsah:

    • Osobně na Obecním úřad
    • Poštou na adresu [úplná adresa obecního úřadu]
    • odvolání musí obsahovat popis žádosti o podání informace, které nebylo vyhověno, datum a místo podání, odůvodnění odvolání, podpis a bydliště žadatele.

    O odvolání rozhoduje:

    • obecní zastupitelstvo - jedná-li se o informace spadající do samostatné působnosti obce,
    • krajský úřad - jde-li o informaci spadající do přenesené působnosti.

    O odvolání je nutné rozhodnout do 15 dnů od předložení rozhodujícímu subjektu. Pokud rozhodující subjekt v uvedené lhůtě o odvolání nerozhodl, má se za to, že vydal rozhodnutí, kterým se odvolání zamítá a napadené rozhodnutí potvrdil. Rozhodnutí o odmítnutí žádosti o poskytnutí informace je přezkoumatelné soudem.

    12. Formuláře

    Formuláře, kterými se lze obracet na obec jsou přístupny na webových stránkách obce v sekci [cesta nebo odkaz na formuláře] 

    [Tyto formuláře lze získat také na obecním úřadě v úředních hodinách.]

    13. Popisy postupů - návody pro řešení životních situací

    14. Předpisy

    14.1 Nejdůležitější používané předpisy

    • Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
    • Ústavní zákon č. 2/1993 Sb., o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky.
    • Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
    • Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.
    • Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.
    • Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.
    • Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. 

    Úplné znění právních předpisů je dostupné na mvcr.cz

    14.2 Vydané právní předpisy

    Právní předpisy obce jsou dostupné na internetových stránkách obce v sekci [cesta nebo odkaz do Vyhlášky a předpisy obce]
    Právní předpisy obce a jejich evidence jsou k nahlédnutí na obecním úřadě.

    15. Úhrady za poskytování informací

    15.1 Sazebník úhrad za poskytování informací

    [Obec nestanovila sazebník úhrad.]

    15.2 Usnesení nadřízeného orgánu o výši úhrad za poskytnutí informací

    [Žádná usnesení vydaná dle § 16a odst. 7 zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů nebyla dosud přijata.]

    16. Licenční smlouvy

    16.1 Vzory licenčních smluv

    Vzor licenční smlouvy dostupný na webových stránkách  obce v sekci [cesta nebo odkaz na vzor licenční smlouvy obce]

    16.2 Výhradní licence

    [V tuto chvíli obec žádné výhradní licence neposkytuje.]

    17. Výroční zpráva podle zákona č. 106/1999 Sb.

    Výroční zprávy naleznete na webových stránkách obce v sekci [cesta nebo odkaz na výroční smlouvy obce]